Revija stop
Film

Umrl Luis Garcia Berlanga

Stop
15. 11. 2010, 12.25
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.58
Deli članek:

V soboto je na svojem domu v bližini Madrida je v devetdesetem letu umrl patriarh španskega filma Luis Garcia Berlanga.

»V soboto je  na svojem domu v bližini Madrida je v devetdesetem letu umrl  patriarh  španskega filma Luis Garcia Berlanga, ki je bil z Buñuelom eden najpomembnejših filmarjev vseh časov,« je ob boleči smrti za špansko kinematografijo izjavil Álex de la Iglesia, predsednik španske filmske akademije, katere soustanovitelj in častni predsednik je bil pokojnik.

 

 

Berlanga  je bil iz bogate družine, sam se je štel za »neodvisnega  buržuaznega anarahista«. Francu so ga njegovi ministri predstavljali kot boljševika in komunista. » Še veliko slabši je kot to,« je bojda dejal Franco, »on je slab Španec.« Najprej je bil desno orientiran in se je, da bi rešil smrtne kazni svojega očeta politika,  pridružil modri diviziji  španskih prostovoljcev, ki so se med vojno celo borili na nemški strani, a je trdil, da ga je vojna spremenila. Navzlic vsemu  je imel neizmerljiv vpliv na špansko kinematografijo, tako da so celo po njem uporabljali pridevnik  berlangovski (berlanguiano).

Študiral je pravo in književnost, a ju je opustil in se našel šele v filmskem študiju, ki ga je končal 1949. Leta 1951 sta s Juanom Antoniom Bardemom režirala film Srečen par. Španski filmski zgodovinarji zatrjujejo, da se je s tem filmom in z njegovim naslednjim filmom Dobrodošli, mr. Marshall  iz leta 1953 rodil »novi španski film,«  prežetim z  berlangovskim slogom, humanizmom s kislim humorjem in grenko-sladkim koncem in življenjsko resničnostjo.

Po več filmih, ki jih je zaznamovala sivina  časa, na primer Kalabuch (1956)  in Vsak četrtek čudež (1957), ki ju je posnel pod Francom in so bili pomembni, ker je znal prepletati  prekrito socialno kritiko z ostrim opazovanjem družbe, slogovno pa so bili hkrati zabavni in poglobljeni.

Njegovo ustvarjalnost je kmalu usodno zaznamovalo srečanje s scenaristom Rafaselom Azcono, ki ga je Berlanga označil za najbolj ploden  čas v filmski karieri. »Z Rafaelom  sva imela najboljšo delovno metodo, to je, da sva bila oba tiho,« je razkril.  Skupaj sta posnela sedem filmov, med njimi sta tudi Placido (1961) in Krvnik (1963). Njegova znana filma sta še Nacionalni lov (1978) in Nacionalna dediščina (1981).

Revija Stop