Revija stop
One/oni

Bo varuhinja dobila oddajo?

Stop
14. 7. 2010, 00.00
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.58
Deli članek:

Miša Molk je že dve leti varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija. Upa, da bo kot varuhinja kmalu dobila oddajo, v kateri bi sproti odgovorjali na pritožbe. Septembra pa bo vodila tudi Slovensko popevko.

Miša Molk je že dve leti varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija, njena funkcija se je sedaj že uveljavila in vidne so nekatere spremembe. "Predvsem opažam več odzivnosti urednikov, novinarjev in nekaterih članov programskega sveta. Gledalci pa tudi spoznavajo svoje pravice in jih znajo vse bolj argumentirati," pojasnjuje.

 

Pravite, da je tudi Programski svet sedaj do pritožb zavzel pozitivno stališče. V kakšnem smislu?
Ni več ignorantski, ampak se do pritožb opredeljuje in nalaga vodstvu RTVSLO tudi nujnost njenih rešitev. To Progamskemu svetu nalaga tudi 16. člen Zakona o RTVSLO, ki pravi: "Programski svet RTV Slovenija obravnava pripombe in predloge gledalcev in poslušalcev programov RTVSlovenija, ter se do njih opredeli. Pri določanju programske politike in pri utemeljnih primerih da navodila generalnemu direktorju glede sprememb, ki morajo biti uvedene v programih". Gledalci in poslušalci ne razmišljajo, ali bodo plačali naročnino, zato jih mora tudi zavod RTV SLO spoštovati vsaj toliko, da se odzove  z odgovorom in jim prisluhne tam, kjer je to možno. In verjemite, marsikje je možno. Le z malo angažiranosti.
 
Kaj je (še vedno) največja težava pri vašem delu?
Razpršena odgovornost  v zavodu, oziroma prelaganje odgovornosti, slaba komunikacija  in naglušnost vodstva.

Bom navedla kar primer iz tega meseca. Gledalec je zapisal:
"Več kot skrajni čas bi bil, da bi bili kontaktni naslovi, torej elektronski naslovi in telefonske številke vseh uredništev, oddaj, urednikov, pa tudi vodstva RTV-ja končno javno dostopni in vidni. Že res, da imajo na MMC portalu rubriko »kontakti«, ampak ta rubrika je neažurna, z mnogimi naslovi oddaj, ki jih ni več na sporedu, predvsem pa je zelo pomankljiva. Če bi obstajal nekje pregleden, celovit in aktualen seznam teh naslovov, bi lahko gledalci in poslušalci neposredno posredovali svoja, tudi manj pomembna mnenja, pripombe, pritožbe … tja,kamor spadajo v prvi vrsti."
 
Povsem se strinjam s tem zapisom, ki sem ga posredovala odgovornim in prejela sem odgovor, ki sem ga morala kar dvakrat prebrati, da sem verjela:
"Elektronske naslove in telefonskih številk vseh uredništev, oddaj in vodstva imamo v rubriki kontakti. Na žalost pa MMC ni obveščen o spremembi podatkov in tako so podatki neažurirani. Če zagotovite osebo ali službo, ki nas bo pravočasno oskrbovala z ustreznimi podatki, jih bomo na MMC tudi z veseljem objavljali."
 
A varuhinja naj  zdaj zagotovi in najde človeka ali službo, ki bo to počela?! Ne, da nima teh kompetenc, to bi moralo delovati brezhibno! Odgovor je bil verjetno dobronameren, ampak, a si predstavljate recimo gospoda Jurija Gustinčiča, ki bi bil zagotovo izjemen varuh, kako vrti telefon, išče ljudi in ustanavlja službo za lovljenje osnovnih, tako rekoč piarovskih informacij o oddajah RTVSLO in njihovih urednikih? Ma ne se hecat!
 
Letos ste prejeli 41 pritožb manj kot lani. To pomeni, da se je program popravil?
Z veseljem bi  to rekla, a žal ni tako. Manj pritožb je verjetno iz dveh razlogov. Prvič, ker so gledalci in poslušalci ugotovili, da se na pritožbe, ki zadevajo okus, češ,  odstranite tega voditelja, ker mi gre na živce, niso pa povedali, kaj jih konkretno moti, s čim jih je  morebiti užalil, prizadel ali okrnil informacijo, ne odzivam, in dejstvo, da se je lani plaz pritožb vsul zaradi  premika termina risank. No, namesto risank so to leto razburili gledalce Odmevi, ki jih redno spremljajo in prav zato jih upravičeno moti večno čakanje na začetek oddaje, ko namesto Odmevov dobijo porcijo oglasov.
 
Dobivate tudi kakšne zelo neumestne, morda celo smešne pritožbe (npr. da je kak voditelj grdo oblečen)?
O tem ne bi govorila, ker je brezpredmetno. Takih pripomb ni več. Bile so na začetku, vse po vrsti  anonimne, torej naravnost za v koš. Stilista in nekaj več sredstev za to pa bi potrebovali vsi programi, ne pa, da se ogrlice pentljajo z enega vratu na drugega.
 
Veliko pritožb leti na oddajo Odmevi. V poročilu pišete, da tudi zato, ker jo raje gledajo kot Dnevnik, do katerega so indiferentni in ki ima zelo slabo gledanost. Kdo pa je  pristojen, da opozarja na to, da je z Dnevnikom nekaj narobe, če se gledalcem sploh ne zdi vredno, da bi se s to oddajo ukvarjali?
Pristojnosti so povsem jasne. Odgovorni urednik informativnega programa in zagotovo tudi direktor televizije. Dnevnik je v prenovi in želim mu res dobro, zlasti vsebinsko, pa tudi oblikovno preobleko. Izkoristek grafike, ki jo imamo, več javljanj s terena, posodobljeno sliko z več zgovornejših, ponazoritvenih podob in zlasti ažurnost, kjer bo RTV SLO  hitrejša in verodostojnejša od drugih.
 
Lahko kot varuhinja opozarjate tudi na napake, ki ste jih opazili sami, ali mora pobuda nujno priti od gledalcev?
Osebno se seveda tudi pogovarjam z uredniki in novinarji, samokritični novinarji mi tudi kdaj rečejo v žargonu, da niso bili v "pravi formi", ali pa "tu smo ga pa res polomili".  Ampak to ostane med nami. Vedeti je treba, da gre pri pritožbah za vprašanje morebitnih kršitev gledalčevih in poslušalčevih pravic, ki jih oni zaznajo, jaz pa jih posredujem naprej in se do pojasnil opredelim. Oddaje si tudi večkrat ogledam in preposlušam. Kršitve so lahko zelo različne, od pristranskosti in neuravnoteženosti poročanja, nespoštovanja zasebnosti, zakonov, uredb in tudi pravil oglaševanja, neprimernosti programskih vsebin, zapostavljanja marginalnih družbenih skupin ... No, če strnem: gledalec in poslušalec imata pravico do sprotne in čimbolj popolne informiranosti.
 
Iz poročila je videti, da se vam zdi neprimeren tudi odziv televizijcev, na praktično vsako njihovo pojasnilo imate kakšno kritiko. Se vam zdi, da vas oz. gledalcev ne jemljejo dovolj resno?
Ne,  nekateri sebe jemljejo preveč resno in premalo odgovorno. Ali še huje, jemljejo si pravico do resnice.
 
Menda se nekateri pozvani oz. tisti, zaradi katerih se gledalci pritožujejo, sploh ne odzovejo na vaše pozive po pojasnilu. Kaj storite v tem primeru?
Pojasnilo mi je v veliko pomoč, saj mi pogosto  uredniki in novinarji razložijo, zakaj je do česa sploh prišlo. In ni še se zgodilo, da mi urednik ali urednica ne bi odgovorila. Vodstvo televizije pa se slabo odziva.
 
Za jesen napovedujete oddajo. Nam lahko poveste kaj več o oddaji?
V omenjeni oddaji bi predvsem sproti morali odgovorjati na pritožbe in poiskati stik z gledalci in poslušalci. A prav oni so tisti del zavoda, s katerim se res lahko RTV SLO pohvali. Radio ima namreč izvrstno poslušanost in zvestobo. Če ima RTV SLO oddajo o promociji televizijskih programov, kar je prav, mora imeti tudi odziv na programe. Precej, no, vsaj  milo rečeno, nerodno bi bilo, če bi se te vsebine znašle v isti oddaji, saj bi potem prišlo tudi do uredniške kolizije, odvisnosti in vprašljive odgovornosti. Bi pa s tako oddajo RTV SLO navezala neposreden odnos s svojim občinstvom, sproti pojasnjevala in reševala pritožbe in se počasi približala bistvu svojega obstoja.
Pet različnih predlogov sem oddala pred letom dni.  Zdaj je vodstvo reklo vsaj to, da nima nič proti tej oddaji, v programsko produkcijski načrt za leto 2011  pa je niso umestili. Na to so opozorili tudi nekateri svetniki. No, pa saj to ni edina oddaja, ki je ni v načrtu, so tudi druge, ki pa bodo zagotovo na ekranu. Prav v tem vidim pomanjkljivo , nenatančno načrtovanje, ki je tudi brez vizije. Že doslej sta se programska shema, kaj šele terminski načrt sproti spreminjala in zato so se gledalci tudi upravičeno pritoževali.

 

Septembra boste vodili Slovensko popevko. Kaj to ni v nasprotju s funkcijo varuhinje?
Zakaj že?

 

Kot vem, kot varuhinja oddaj ne smete voditi. Kako se kvalificira vodenje enkratne prireditve, ki bo seveda predvajana na TVS? To ni oddaja? Tudi na Popevko se gledalci lahko pritožijo, torej boste morali pojasnjevati o oddaji/prireditvi, katere del ste. Tu je lahko vprašljiva nepristranskost.
Če bi v zvezi s  čimerkoli prireditev Slovenska popevka kršila pravice gledalca, bi seveda povsem enako postopala tudi v primeru te oddaje.

Revija Stop