Festival, ki že desetletja velja za sinonim za izjemna gledališka doživetja, tudi letos ponuja vrhunske gledališke uprizoritve slovenskih in tujih producentov. V tekmovalnem programu je 12 predstav po izboru selektorice Ajde Rooss, v spremljevalnem programu pa se bodo zvrstile uprizoritve po izboru umetniškega direktorja Aleša Novaka, ki dopolnjujejo programsko podobo festivala, omogočajo primerjavo in ponujajo vpogled v evropsko gledališko ustvarjalnost. Umetniški direktor festivala Aleš Novak je ob predstavitvi med drugim dejal, da izbor predstav slovenskih gledališč v tekmovalnem programu ostaja osrednji fokus letošnjega festivalskega dogajanja, in izrazil pričakovanje, da bo ob slovenskih gledalcih ta segment programa privabil tudi številne goste iz tujine.
Tekmovalni program
Osrednja pozornost bo namenjena izboru slovenskih uprizoritev, ki se bodo potegovale za festivalske nagrade, ponovno jih bo 12, izbrala pa jih je selektorica Ajda Rooss, ki si je v koledarskem letu 2024 ogledala približno 120 uprizoritev. O izbranih uprizoritvah je v svoji utemeljitvi zapisala: »Uprizoritve sodobnega slovenskega gledališča tudi v letu 2024 ostajajo močna in pronicljiva refleksija perečih družbenih in eksistencialnih vprašanj. Vendar se v prizadevanju za relevantnost pogosto ujamejo v pasti zgolj analitičnih, konceptualnih ali provokativnih pristopov. Nagovorile so me predvsem umetniško celovite predstave, ki presegajo zgolj estetski užitek ali intelektualno intrigantnost ter univerzalna človeška vprašanja raziskujejo skozi najgloblje plasti intuitivnih, asociativnih in duhovnih izkušenj. Gre za predstave, ki si drznejo poseči v presežno in arhetipsko, kjer se moč gledališča razkrije v trenutkih, ko odrski svet postane ogledalo naše lastne duše. Takrat subtilni detajli odpirajo vrata univerzalnih resnic, trenutek se zlije z večnostjo, materialno z skrivnostnim, profano s sakralnim, življenje z smrtjo – in v teh trenutkih gledališče preseže meje racionalnega ter se dotakne nečesa globljega, bistvenega.«
Selektorica je posebno pozornost namenila raznolikosti perspektiv, zlasti vprašanjem spola in njihovemu vplivu na produkcijo, izboru tem ter uprizoritvenim pristopom. »Zanimali so me tudi širši ustvarjalni konteksti: odnos ustvarjalcev do teh tematik, zastopanost žensk v kreativnih procesih in družbene dinamike, ki se odražajo v samih predstavah. Kljub prizadevanjem za enakopravnost in deklariranim enakim možnostim slovensko gledališče še vedno odraža izrazito neravnovesje v spolni zastopanosti. Leto 2024 razkriva, da so neenakosti še vedno prisotne: le 24 odstotkov predstav je bilo ustvarjenih pod režijskim vodstvom žensk, pri čemer jih je manj kot četrtina nastala v institucionalnih gledališčih. Še bolj skrb vzbujajoče številke kažejo na nizko zastopanost ženskih avtoric v repertoarjih teh institucij – med 75 novitetami so le štiri uprizoritve sodobnih slovenskih dramatičark,« je dejala v obrazložitvi.
Dvanajst uprizoritev
V soboto, 7. junija, bodo na sporedu predstave Toxic vol. 2 (Drama Slovenskega narodnega gledališča Maribor), Prah (Društvo Dveh) in Nebesje (Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana). V nedeljo, 8. junija, bo tu znova Prah (Društvo Dveh) in še Kje mi živimo (Slovensko mladinsko gledališče, Zavod Melara). V ponedeljek, 9. junija, sledita avtorska uprizoritev po motivih Alice v čudežni deželi Lewisa Carrolla - Alica: nekaj solilogov o neznosnosti časa (Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana – Čakajoč Supermana, Akademija za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani) in Kosmačeva Balada o trobenti in oblaku (Mini teater, Akademija za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani). V torek, 10. junija, bo tu predstava Pet kraljev: K psihopatologiji neke monarhije (Slovensko ljudsko gledališče Celje), v sredo, 11. junija, pa Agmisterij (zadnjič) (Bunker Ljubljana, Klemen Kovačič). V četrtek, 12. junija, sledi Ubesedovanje (Slovensko narodno gledališče Nova Gorica), v petek, 13. junija, pa Kazimir in Karolina (Mestno gledališče ljubljansko) in Boj na požiralniku (Prešernovo gledališče Kranj, Mestno gledališče Ptuj). Tekmovalni program se bo zaključil v soboto, 14. junija, s predstavo Bodočnost (Mestno gledališče ljubljansko, Beogradsko dramsko pozorište (RS)).
O festivalskih nagradah bo tudi tokrat odločala petčlanska mednarodna strokovna žirija, v kateri bodo Mojca Jan Zoran, Evelin Bizjak, Maria Säkö (FI), Peter Rak in Tomislav Zajec (HR).
Odprtje in zaključek
Festival se protokolarno začenja v petek, 6. junija, ob 20. uri. Občinstvo si bo ogledalo uprizoritev Lapis Lazuli v režiji Euripidesa Laskaridisa, mednarodno festivalsko uspešnico, ki je pravi poklon raznolikosti gledaliških žanrov: od grške tragedije in japonskega kabukija do grozljivke in muzikala. Po predstavi bo sledilo druženje pred gledališčem do poznih ur. Festival se bo zaključil v nedeljo, 16. junija, ob 20. uri s tradicionalno podelitvijo festivalskih nagrad. Osrednja igralska nagrada – Borštnikov prstan – bo letos podeljena igralki. Zaključno prireditev pripravlja režiserka in koreografinja Valentina Turcu.