Revija stop
Glasba

Veter sprememb, ki je ustavil čas

Davorin Kristan
5. 10. 2025, 21.19
Posodobljeno: 5. 10. 2025, 22.13
Deli članek:

Od hannovrskih garaž do svetovnih aren, od psihadelike do himn svobode – zgodba o najuspešnejši nemški rock skupini vseh časov.

Profimedia
Scorpions so dokaz, da rock ni stvar let, ampak srca. In dokler bo kdo nekje zaigral tisti prvi rif Rock You Like a Hurricane ali zažvižgal melodijo Wind of Change, bo njihova zgodba živela naprej.

Šestdeset let. Toliko časa že žagajo kitare Škorpijonov. Ko so septembra 2025 praznovali okroglo obletnico, je bilo težko verjeti, da gre za isti bend, ki je leta 1965 nastal v garaži v Hannovru. Od tedaj so preživeli vse – menjave generacij, mode, tehnologije in celo padce imperijev. Kjer so drugi izgubili glas, voljo ali smer, so Scorpions ostali zvesti preprosti formuli: trdi rifi, melodija, čustva in neskončna energija. Njihov veter sprememb že šest desetletij ne pojenja, le spreminja smer – iz klubov, kjer so igrali prve koncerte, do največjih svetovnih aren, kjer še danes prepevajo tisoči.

Profimedia
Maine in Schencker letos poleti v Lucci na turneji ob 60-letnici skupine

Začetki v Hannovru

Zgodba skupine Scorpions se začne v Nemčiji sredi šestdesetih let, v času, ko je bila država še vedno razdeljena in ko je rock glasba počasi prodirala čez meje zahodne Evrope. Leta 1965 je kitarist Rudolf Schenker, takrat star komaj sedemnajst let, v Hannovru ustanovil bend, ki je igral priredbe Beatlov, Rolling Stonesov in The Who. Že takrat pa je imel jasno vizijo: hotel je ustvariti nemško skupino, ki bi igrala lastno avtorsko glasbo in uspela zunaj domačih meja.

Prva zasedba je bila daleč od stabilne. Igrali so po šolskih plesih in majhnih klubih, večkrat menjavali člane in ime benda, dokler se ni ob koncu šestdesetih oblikovala bolj resna različica z nekaj lastnega materiala. Ključni trenutek je prišel leta 1969, ko sta se skupini pridružila Rudolfov mlajši brat Michael Schenker, izjemno nadarjen kitarist in pevec Klaus Meine, ki je prinesel prepoznavni vokal, ki bo kasneje postal zaščitni znak Scorpionsov. Prav ta kombinacija – Rudolfova vztrajnost, Michaelova tehnična briljantnost in Meinov glas – je ustvarila kemijo, iz katere se je rodil pravi bend.

Samotna vrana

Skupina je začela pisati lastne pesmi in po nekaj lokalnih uspehih podpisala pogodbo z založbo Brain Records. Leta 1972 so izdali prvenec Lonesome Crow, temen, skoraj psihedeličen album, ki je bil v duhu zgodnjega progresivnega rocka in daleč od poznejšega melodičnega hard rocka, po katerem so postali znani. Glasba je bila eksperimentalna, počasna in polna nenavadnih prehodov, s pesmimi, kot sta I’m Going Mad in In Search of the Peace of Mind, kjer se že čuti iskanje identitete med bluesom in tršimi toni.

Profimedia
V sedemdesetih so bili The Scorpions predvsem evropski fenomen, potem pa so v začetku osemdesetih osvojili svet.

Album ni bil komercialni uspeh, a je Scorpionsom odprl vrata na nemško sceno in jim prinesel prve večje turneje. Med turnejo ob izidu albuma Lonesome Crow so Scorpions nastopali kot predskupina tedaj vzhajajoče britanske skupine UFO. Proti koncu turneje je kitarist Michael Schenker sprejel ponudbo, da se pridruži UFO kot glavni kitarist. Njegov prijatelj Uli Jon Roth je bil nato predstavljen preostalim članom Scorpionsov in jim pomagal dokončati turnejo.

Čisto novi Škorpijoni

Odhod Michaela Schenkerja je povzročil razpad skupine. Leta 1973 je Uli Jon Roth, ki je Scorpionsom pomagal dokončati turnejo Lonesome Crow, prejel ponudbo, da prevzame vlogo glavnega kitarista, a jo je zavrnil, saj je želel ostati v svoji skupini Dawn Road. Rudolf Schenker se je nato odločil, da želi sodelovati z Rothom, vendar ni želel obuditi stare zasedbe Scorpionsov. Udeležil se je nekaj vaj skupine Dawn Road in se ji nazadnje tudi pridružil. Skupino so takrat sestavljali Uli Jon Roth, Francis Buchholz (bas), Achim Kirschning (klaviature) in Jürgen Rosenthal (bobni). Roth in Buchholz sta prepričala Rudolfa Schenkerja, naj k sodelovanju povabi tudi pevca Klausa Meina, ki se je skupini kmalu pridružil. Čeprav je bilo v novi zasedbi več članov Dawn Roada kot nekdanjih Scorpionsov, so se odločili ohraniti ime Scorpions, saj je bilo že dobro znano na nemški hard rock sceni.

Profimedia
Nemški bend je znal biti tudi neresen kot na fotografiji iz 1984.

Zlata doba z Uli Rothom (1973–1978)

Ko se je Rudolf Schenker povezal z Ulijem Rothom, je skupina Scorpions našla svojo pravo obliko. Roth, karizmatični kitarist, navdihnjen s Hendrixom in Bachom hkrati, je prinesel povsem nov pristop k igranju in komponiranju – kitarsko poetičnost, prežeto s klasičnimi vplivi in improvizacijo. Njegov prihod je pomenil prelomnico, ki je Scorpions odprla pot iz anonimnosti v svet evropskega rocka.

Z novo postavo, v kateri sta bila še pevec Klaus Meine in basist Francis Buchholz, so leta 1974 izdali album Fly to the Rainbow. Že naslov je razkrival prehod iz temačnega eksperimentiranja v bolj melodično, a še vedno trdo glasbo. Pesmi, kot sta Speedy’s Coming in naslovna Fly to the Rainbow, sta nakazali značilen zvok skupine – kombinacijo močnega rifa, melodičnega refrena in harmoničnih kitarskih dvogovorov, po katerih so postali prepoznavni.

Končno na pravi poti

Sredi sedemdesetih so Scorpions našli svojo formulo in jo izpopolnili do popolnosti. Albumi In Trance (1975), Virgin Killer (1976) in Taken by Force (1977) so jih izstrelili v sam vrh evropskega hard rocka. In Trance je bil tisti trenutek, ko so postali zrela skupina – produkcija je bila čistejša, pesmi krajše in udarnejše, Meine pa je z vokalom, ki je prehajal od nežnega do eksplozivnega, začel oblikovati tisti emocionalni naboj, ki je Scorpionsom kasneje odprl vrata tudi v Ameriko.

Profimedia
Klasični stadionski bend, ki še danes igra pred več 10 tisoč poslušalci. Rock je večen.

Album Virgin Killer je prinesel enega najbolj kontroverznih trenutkov v njihovi zgodovini – ne zaradi glasbe, temveč zaradi naslovnice, ki je bila v nekaterih državah prepovedana in zamenjana. Kljub temu se je plošča zapisala v zgodovino kot ena najbolj drznih mešanic melodičnega hard rocka in progresivnega izraza, z Rothovo kitaro v ospredju. Taken by Force, ki je sledil, je bil zadnji z Rothom, a morda tudi najmočnejši iz tistega obdobja. Pesmi, kot The Sails of Charon in We’ll Burn the Sky, so pokazale izjemno tehnično zahtevnost in hkrati lirično globino, kar je skupino utrdilo kot izvozno atrakcijo zahodnonemškega rocka.

Škorpijonski fenomen

V tem času so Scorpions začeli nastopati po vsej Evropi in na Japonskem, kjer so postali pravi fenomen. Njihov koncertni album Tokyo Tapes (1978) velja za enega najboljših live posnetkov tistega časa – surov, natančen in poln energije. Na njem so zajeli bistvo svoje moči: sposobnost, da povežejo natančnost nemške discipline z divjo čustvenostjo rock’n’rolla.

Ko je Roth po izidu Tokyo Tapes zapustil skupino, da bi sledil lastnim umetniškim idejam, je Scorpions zapustil v trenutku, ko so bili na pragu svetovnega preboja. Njegov odhod je pomenil konec neke ere, a hkrati začetek nove – tiste, v kateri bodo Scorpions postali globalna rock institucija. Rudolf Schenker in Klaus Meine sta zdaj stala pred največjim izzivom: ohraniti dušo benda in hkrati osvojiti svet.

Profimedia
1984 v Madison Square Gardnu v New Yorku: Klaus Meine, Mathias Jabs, Rudolph Schanker in Frances Bulschultz.

Ameriški preboj in globalni uspeh

Po odhodu Ulija Rotha so Scorpions stali pred razpotjem. Lahko bi ostali kultna evropska skupina z virtuoznim kitarskim zvenom, ali pa bi naredili korak naprej in osvojili svet. Rudolf Schenker je vedel, da je čas za spremembo – za sodobnejši, bolj neposreden hard rock. V zasedbo je povabil mladega in tehnično izjemnega kitarista Matthiasa Jabsa, ki je s svojim natančnim, ostrim slogom vnesel popolno protiutež Meinovi vokalni ekspresivnosti. Prav ta kombinacija je bila ključna za prihodnje desetletje.

Že leta 1979 je izšel album Lovedrive, ki je pomenil začetek nove ere. To je bila plošča, na kateri so Scorpions našli popolno ravnovesje med melodičnostjo in močjo. Pesmi, kot Loving You Sunday Morning, Another Piece of Meat in balada Always Somewhere, so pokazale, da lahko nemška skupina zveni svetovno, ne da bi izgubila identiteto. Album je prodrl tudi čez Atlantik in skupino prvič popeljal na ameriško turnejo, kjer so jih občinstva sprejela z odprtimi rokami.

Z naslednjima ploščama, Animal Magnetism (1980) in Blackout (1982), so Scorpions postali stalnica na svetovnih lestvicah. Animal Magnetism je prinesel himno The Zoo z nepozabnim rifom, ki je postal del rockovske folklore, Blackout pa je utrdil status benda kot prave arena zasedbe. Klaus Meine je med snemanjem Blackouta doživel eno najtežjih preizkušenj – zaradi poškodovanih glasilk je skoraj izgubil glas. Skupina je bila na robu razpada, a Meine se je po operaciji vrnil močnejši kot prej. Njegova nova vokalna tehnika, ki je združila moč in občutljivost, je Scorpions odprla vrata do največjega uspeha v karieri.

Rock in hurikan

Ta je prišel leta 1984 z albumom Love at First Sting, ki je skupino spremenil v globalno rock atrakcijo. Pesmi Rock You Like a Hurricane, Big City Nights in balada Still Loving You so postale klasike, ki še danes polnijo radijske valove. Album se je prodal v milijonskih nakladah, turneja je zajela vse celine, Scorpions pa so postali prvi nemški bend, ki je redno igral na največjih ameriških stadionih. Njihova glasba je bila popolna za čas MTV-ja – surova, a dostopna, s prepoznavnim videzom in jasnim sporočilom: rock’n’roll ne pozna meja.

Profimedia
Klaus Meine je vokalna duša skupine od samega začetka.

Leta 1985 so nastopili tudi na legendarnem festivalu Rock in Rio, pred več kot 300.000 ljudmi, kar je bil dokaz, da so Scorpions postali ena največjih rock skupin na svetu. Njihov uspeh je bil toliko bolj izjemen, ker so prihajali iz države, ki do tedaj ni imela nobene svetovno prepoznavne rock ikone. Rudolf Schenker je rad poudarjal, da je bil njihov cilj pokazati, da lahko tudi Nemci igrajo rock s srcem – in to jim je uspelo v največjem možnem obsegu.

Ko se je desetletje bližalo koncu, so Scorpions vstopili v obdobje, ko bodo njihova glasba in zgodovina dobesedno prepletli z dogajanjem v svetu. Rock’n’roll je kmalu dobil politično razsežnost, in prav iz Hannovra bo prišla pesem, ki bo postala simbol konca hladne vojne.

Most med vzhodom in zahodom

Po zmagoslavju Love at First Sting so Scorpions stopili v novo fazo, v kateri niso več dokazovali, da lahko osvojijo svet – zdaj so ga že imeli. Njihova glasba je postala zrela, produkcijsko dovršena in čustveno bogatejša. V tem času so zgradili svoj prepoznavni dvojni značaj: na eni strani himne z energijo stadionov, na drugi pa balade, ki so se dotaknile srca skoraj vsakega poslušalca. Pesem Still Loving You je postala svetovni fenomen – ena tistih skladb, ki presežejo žanr in čas.

Leta 1988 so izdali album Savage Amusement z uspešnico Rhythm of Love in še bolj izpiljenim zvokom. A svet se je spreminjal – hladna vojna se je bližala koncu, in skupina iz Zahodne Nemčije se je nenadoma znašla v središču simbolike, ki je presegla glasbo. Ko so leta 1989 nastopili v Moskvi na legendarnih Moscow Music Peace Festival, so postali prva velika zahodna rock skupina, ki je igrala v nekdanji Sovjetski zvezi. Dogodek, ki ga je sponzorirala fundacija proti odvisnosti, je imel globlji pomen – bil je kulturni preboj skozi železno zaveso.

Navdih, ki ga je Klaus Meine doživel ob teh koncertih, je prinesel eno najpomembnejših skladb v zgodovini rocka – Wind of Change. Pesem, izdana leta 1990 na albumu Crazy World, je ujela duh časa, ko se je rušil berlinski zid, in postala neuradna himna svobode. Začeta z nežnim žvižganjem, nežna in hkrati prežeta z upanjem, je simbolizirala nov svet, v katerem so se narodi znova srečevali brez meja. Ironično, napisala jo je skupina iz države, ki je desetletja živela ob meji med Vzhodom in Zahodom.

Profimedia
Sovjetski predsednik Mihail Gorbačov in njegova žena Raisa sta 14. decembra 1991 v Kremlju prejela dva čeka po 50.000 nemških mark od nemške rock skupine Scorpions, ki je del izkupička svoje uspešnice Wind of Change namenila otroškim bolnišnicam v Rusiji.

Kako spremeniti svet

Crazy World je bil komercialno eden njihovih največjih uspehov. Poleg Wind of Change je prinesel še Send Me an Angel, drugo čustveno mojstrovino. Album je zasedal vrhove lestvic po vsem svetu, bend pa je z njim presegel vse kulturne in politične meje. Ko je Wind of Change sredi devetdesetih že postala himna nove Evrope, so jo v Rusiji vrteli kot pesem, ki je napovedovala svobodo, na Zahodu pa kot dokaz, da lahko rock glasba spremeni svet.

Zanimivo je, da je skupina z istim albumom dosegla tudi največji ameriški uspeh, čeprav so prihajali iz Evrope. Crazy World je prodrl na ameriške lestvice, njihova turneja pa je vključevala največje dvorane in stadione. Scorpions so takrat veljali za bend, ki povezuje svet – nemška natančnost, ameriška energija in globalno sporočilo.

Iskanje identitete v devetdesetih

Po svetovnem uspehu Crazy World in simboliki Wind of Change so Scorpions stopili v obdobje, ko so morali znova poiskati sami sebe. Svet se je spremenil, železna zavesa je padla, klasični hard rock pa se je znašel v senci grungea in novih glasbenih tokov. Skupina, ki je dolga leta predstavljala most med Zahodom in Vzhodom, je zdaj iskala svoj prostor v svetu, kjer so pravila postavljali Nirvana, Pearl Jam in kasneje alternative rock.

Leta 1993 so izdali album Face the Heat – težji, bolj surov, z izrazitim kitarskim zvokom in manj baladami. Produkcijo je prevzel Bruce Fairbairn, znan po delu z Bon Jovijem in Aerosmithom, kar je plošči prineslo moderen pridih. Pesmi, kot Alien Nation in Under the Same Sun, so kazale, da Scorpions še vedno znajo združiti moč in melodijo, a so se morali boriti za pozornost mlajšega občinstva.

Profimedia
. Rudolf Schenker je nekoč dejal, da so Scorpions preživeli vse, ker nikoli niso igrali za denar, ampak za energijo, ki jo dobijo od občinstva.

V drugi polovici devetdesetih so preizkusili različne poti. Pure Instinct (1996) je bil mehkejši, bolj introspektiven album z baladami, kot sta You and I in When You Came into My Life, a ga je spremljal vtis, da se skupina nekoliko izgublja med pričakovanji trga in lastno identiteto. Dve leti pozneje je sledil Eye II Eye (1999), s katerim so poskusili eksperimentirati z elektronskimi vplivi in pop produkcijo – poskus, ki ga oboževalci niso najbolje sprejeli.

Mi gremo vse do konca

Kljub temu Scorpions niso obupali. Namesto da bi se razšli, so se leta 2000 odločili za povratek h koreninam. Rezultat je bil projekt Moment of Glory, izdan v sodelovanju z Berlinskimi filharmoniki. Klasični aranžmaji njihovih največjih uspešnic so pokazali, da se njihove melodije odlično prilegajo simfoničnemu okolju, Klaus Meinov vokal pa je znova zasijal v drugačnem kontekstu. Dve leti kasneje so izdali še Acoustica, zbirko akustičnih izvedb posnetih v Lizboni, ki so razkrile mehkejšo, bolj intimno plat skupine. Leta 2004 je izšel Unbreakable, ki je pomenil vrnitev k čistemu hard rocku, z novim, močnim zvokom in pesmimi, kot Love ’em or Leave ’em ter Through My Eyes.

V tem obdobju so Scorpions postali tudi simbol neuničljivosti. Klaus Meine, Rudolf Schenker in Matthias Jabs so tvorili jedro, ki je kljub vsem modnim trendom ohranilo bistvo – melodijo, energijo in iskrenost. Njihove balade so še vedno polnile radijske valove, njihove turneje pa dvorane po vsem svetu. Čeprav so mnogi njihovi sodobniki že zdavnaj odložili kitare, so Scorpionsi vztrajali.

-----------
Naslovnica četrtega albuma Virgin Killer v nekaterih državah ni šla "skozi" in je bila zamenjana s portretom skupine.

Renesansa in vztrajnost

Ko so Scorpions leta 2010 izdali album Sting in the Tail, so ga sprva predstavili kot svoje slovo od odrov. Po skoraj petdesetih letih delovanja, stotinah koncertov in milijonih prodanih plošč so se odločili, da se poslovijo z dostojanstvom. A življenje je imelo zanje drugačne načrte. Album, ki je bil zasnovan kot povzetek njihove kariere, je naletel na izjemen odziv. Pesmi, kot Raised on Rock in The Good Die Young, so dokazale, da so Scorpions še vedno sposobni ustvarjati sodoben, energičen rock, ki ni le nostalgičen odmev preteklosti.

Njihova poslovilna turneja se je kmalu spremenila v eno najdaljših v zgodovini glasbe. Zaradi izjemnega zanimanja občinstva se je večletna turneja razširila po vseh celinah, vključno s Kitajsko, Indijo in Južno Ameriko in Scorpions so spoznali, da jim oder pomeni preveč, da bi se mu odpovedali.

Leta 2015 je izšel album Return to Forever, s katerim so slavili 50-letnico delovanja. Bil je zbirka novih pesmi in starih, nikoli izdanih idej iz osemdesetih, kar je ustvarilo most med nostalgijo in sedanjostjo.

Osvežitve v postavi

Nov zagon je skupina dobila tudi z novim bobnarjem Mikkeyem Deejem, nekdanjim članom Motörheada. Njegova prisotnost je v zasedbo vnesla svežo energijo in še tršo ritem sekcijo, kar se je izrazito poznalo na zadnjem albumu Rock Believer (2022). Album je bil dokaz, da Scorpions po šestih desetletjih še vedno znajo ustvariti pristno, silovito rock ploščo brez umetnih dodatkov in trendov.

Klaus Meine in Rudolf Schenker sta danes edina člana iz izvirne generacije, a njun odnos do glasbe je ostal enak kot pred pol stoletja – rock ni služba, ampak način življenja. Še vedno nastopata po svetu, igrata z enako strastjo in brez občutka, da bi kdo moral zapreti poglavje. Njune pesmi so že dolgo del kolektivnega spomina: Still Loving You, Rock You Like a Hurricane in Wind of Change so postale svetovne himne, ki presegajo generacije in jezike.

------------
Pesem Wind of Change je postala svetovna himna padca železne zavese – desetletja pozneje pa so se pojavile govorice, da naj bi pri njenem nastanku sodelovala celo ameriška obveščevalna agencija CIA, kar je popoln nesmisel.

Večni veter sprememb

V svetu, kjer se glasbene zvezde rojevajo in ugašajo hitreje kot kdaj koli prej, Scorpions stojijo kot redka stalnica. Njihov vpliv se čuti v vsaki generaciji, ki je prišla za njimi. Metallica, Iron Maiden, Guns N’ Roses – vsi so priznali, da so Scorpions pomembno vplivali na njihov razvoj. Nemčija, ki je v šestdesetih letih komajda poznala rock, je po zaslugi Schenkerja in Meina dobila prvo svetovno glasbeno ikono. In čeprav so skozi desetletja doživeli modne padce, kritične pripombe in številne menjave okusov, so vedno ostali zvesti sebi – iskreni, melodični in človeški.

Pesem Wind of Change je že zdavnaj presegla status hita in postala del zgodovine. Igrali so jo ob padcu Berlinskega zidu, ob koncu hladne vojne, v filmih, športnih prireditvah in političnih slavjih. Postala je simbol trenutka, ko se je svet odprl, in hkrati opomin, da glasba lahko poveže tisto, česar politika ne more. Malo je bendov, ki lahko trdijo, da so s svojo pesmijo vplivali na tok zgodovine – Scorpionsi so med njimi.

Revija Stop