Revija stop
One/oni

Šugman kot gangster Arturo

Stop
18. 1. 2012, 00.00
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.58
Deli članek:

V petek, 20. januarja, bo v Cankarjevem domu premiera predstave Ustavljivi vzpon Artura Uia avtorja Bartolta Brechta. Gre za satirično alegorijo na vzpon Hitlerja, ki jo režira Eduard Miler, naslovno vlogo pa igra Jernej Šugman. Brecht je dramo napisal leta 1941, a je po njegov tekst o pohlepu, mahinacijah, korupciji itd. še kako aktualen.

V petek, 20. januarja, bo v Cankarjevem domu premiera predstave Ustavljivi vzpon Artura Uia avtorja Bartolta Brechta. Gre za satirično alegorijo na vzpon Hitlerja, ki jo režira Eduard Miler, naslovno vlogo pa igra Jernej Šugman. Brecht je dramo napisal leta 1941, a je po sedemdesetih letih njegov tekst o pohlepu, mahinacijah, korupciji itd. še kako aktualen. O predstavi smo se pogovarjali z Žanino Mirčevsko, avtorico predelave besedila in dramaturginjo.

 

Gre za precej zahtevno predstavo. Kaj ste premišljevali ob prvem branju teksta?
Dramski material je res zahteven, vendar je tema besedila tako aktualna, rekla bi akutna, da je ravno zdaj pravi čas, da se gledališčniki ukvarjamo s tem. Gangster Arturo Ui začne kot navaden ropar in izsiljevalec, a korak za korakom osvoji ves svet in postane politični voditelj. Njegov politični koncept najde “inspiracijo” in oporo izključno v lastnem materialnem interesu. To ni zgodba o apolitičnem lokalnem gangsterju, temveč o vzponu diktatorja, ki nam navzočno pokaže, kako je pot do oblasti enostavna in kratka. Pri tem je vsak posameznik kriv prav zato, ker ni pravočasno izrazil svojega stališča oz. se ni uprl. Kot posamezniki se verjetno niti ne zavedamo, koliko smo soodgovorni za vse to, kar se dogaja na političnem odru in na družbeni ravni. Vsaka zamolčana krivica ali zločin je zločin sam po sebi … Vzpon diktatorja Artura Uia je ustavljiv, vendar ga nekdo mora ustaviti in to smo vsi mi.

 

Kako sta se zrežiserjem Eduardom Milerjem lotila realizacije projekta?
Kot tandem sodelujeva že dolgo in tudi tokrat sva skupaj razvila koncept. Namen režiserja je predvsem narediti predstavo, ki bo direktno spregovorila o problemu prepletenosti politike in konformizma. Kriminal, korupcija, nepotizem, nepravna država, podkupljivo sodstvo, nečisti posli, nejasni prevzemi in transakcije, nasilje, povzpetništvo, likvidacije za par tisoč evrov … To so tematska polja, ki jih uprizarjamo v predstavi. O vsem tem bomo spregovorili na komičen, zabaven in komunikativen način. Gre za bogato predstavo, ki ima vrhunsko zasedbo, uporablja kompleksen in bogat scenski aparat in najsodobnejšo video tehniko, imamo glasbo v živo, nastopa pet glasbenikov pod vodstvom Boštjana Gombača, ki uporabljajo številne glasbene inštrumente, vključno z orglami.
 
Zakaj v naslovni ravno Jernej Šugman?
Jernej Šugman je igralec največje umetniške ravni, ki odlično sodeluje z Eduardom Milerjem, in je v izvrstni igralski kondiciji. Vlogo Artura Uia oblikuje z občutkom za mero komičnega in resnega. Izgradil je lik gangsterja, ki se z lahko povzpne do najvišje politične pozicije in pri tem uporabi izključno svojo ambicijo, upornost in vero. Je spreten in prikriti psihopat, željan uspeha in oblasti. Cilj lika in igralske kreacije je, da opozori, da obstajajo liderji, ki nas po kratki poti odpeljejo v globalno katastrofo. To ni teoretična napoved. Zgodovina nam je večkrat pokazala, kako kratka je pot zla do svetovnih kataklizem.

Tekst je star že 70 let, v čem vi vidite njegovo aktualnost danes?
Živimo v času, ko po eni strani padajo diktatorski režimi, po drugi strani pa se vzpostavljajo novi. Osupljiv je podatek, da ima več kot dve tretjini držav na svetu odkrit diktatorski režim, nekateri pa prikrito živijo v trdi diktaturi. Svoboda je še vedno privilegij in luksuz. V fokusu predstave je človeška želja po oblasti, dobičku, moči in nadzoru. Prav to srečamo na vsakem koraku tudi v najbolj “urejeni” in svobodni Evropi.

 

Kaj vam ob postavljanju predstave dela največ preglavic?

Celotna avtorska, igralska in tehnična ekipa dela v izjemni harmoniji. Pogoji, ki jih imamo v CD oz. v Gallusovi dvorani, so tako navdihujoči in neizčrpni, da lahko rečem, da smo kreativno neomejeni. Kar se tiče produkcijske podpore, smo izjemno zadovoljni. Nobenih, res nobenih preglavic ni. No, edina preglavica je sama realnost, ki je tako neusmiljeno okrutna in nas vsak dan neizprosno preseneča. Naš privilegij pa je, da lahko o tem spregovorimo in naredimo predstavo.

 

Kaj atraktivnega predstava ponuja gledalcem?
Citirala bi samega Brechta. »Ustavljivi vzpon Artura Uia  je gangsterski šov v visokem stilu o gangsterju vseh gangsterjev.«

Revija Stop