Sem eden tistih, ki mi pogosto para živce vseobsežna slovenska goveja štanca. Slovenska polka v Sloveniji je praviloma neumna in plehka. S slovensko polko v Ameriki in Kanadi je drugače.
Še dobro, da je Joe Valenčič zgodovinar in radoveden človek in da je srečal režiserja Dušana Moravca. In še dobro, da sta se skupaj odločila, da posnameta dokumentarec, ki je pred kratkim doživel kinematografsko (Festival dokumentarnega filma) in televizijsko premiero (Televizija Slovenija). Polka film: o glasbi, klobasah in Slovencih v Ameriki je predvsem film o polki, taki, ki so jo izumili Slovenci v Clevelandu (Ohio), tretjem največjem slovenskem mestu sploh. Cleveland z močno slovensko skupnostjo, ki se je tja doseljevala od konca 19. stoletja naprej in šteje 80.000 duš, je postal središče povsem nove, izvirne, mehke in veseljaške polke.
Ameriška polka je podobno pomemben izum glasbenega žanra in fenomena kot originalni Avseniki v Sloveniji. Obvezni harmoniki in kontrabasu so naši Američani dodali bendžo, bobne in saksofon. Udarna kombinacija. K popularizaciji polke je bržčas še največ prispeval Frenk Jankovič (Frankie Yankovich), ki je v petdesetih letih prejšnjega stoletja podiral vse prodajne rekorde. Seštevek prodanih plošč tega legendarnega veseljaka na harmoniki je dosegel 35 milijonov. Prepotoval je ves svet in zabaval vse po vrsti: od Lane Turner do Boba Dylana. Zdaj je njemu in sodobnikom na čast ustanovljena Dvorana slavnih polke, seveda v Clevelandu.
Njega in drugih zvezdnikov se Moravec in Valenčič dotakneta na več načinov – z arhivskimi posnetki in s pričevalci, kot so Richie Vadnal (The Vadnals) in kanadski kralj polke, Walter Ostanek. Jasno, da brez Clevelanda kot glavnega junaka v dokumentu ne gre. Kot tudi ne brez Mice (Mitze) in Maričke. Simpatični Valenčič je tudi izvrsten turistični vodič po slovenskih ulicah in avenijah. In čeprav je produkcija Moravčevega filma nastajala kar nekaj časa, je bilo vredno. Obvezno za vse narodne zabavljače.
(+) Scenarij
(+) Režija
(+) Tema
Ocena: