Revija stop
Film

Skrivnostno oko Hollywooda

Davorin Kristan
18. 10. 2025, 18.38
Posodobljeno: 18. 10. 2025, 21.20
Deli članek:

Usodni pogled, ki je zasenčil Hollywood – in žensko, ki se je skrila za njim.

Profimedia
Veronica Lake je v štiridesetih letih obnorela Hollywood in filmski svet s svojo hladno podobo in pramenom las čez oči.

Veronica Lake se je rodila kot Constance Frances Marie Ockelman 14. novembra 1922 v Brooklynu, v New Yorku. Njeno otroštvo ni bilo nič kaj filmsko – bilo je polno nemira, selitev in neizpolnjenih sanj. Oče, ladijski inženir, je umrl, ko je bila še deklica, in mati se je kasneje ponovno poročila z moškim, s katerim se Veronica nikoli ni zares razumela. Družina se je preselila na Florido, kjer je obiskovala šolo v Miamiju, vendar jo je kmalu opustila. Bila je pametna, a uporniška in vase zaprta; učitelji so kasneje ugotovili, da je imela blago obliko shizofrenije, kar bo pozneje zaznamovalo njeno osebnost.

Angelska lepota

Njena lepota je bila opazna že zgodaj – hladna, skoraj angelska, a z rahlo senco v očeh. V najstniških letih jo je mati začela voditi na lepotna tekmovanja in fotografske seanse, kjer so jo opazili hollywoodski agenti. V tistem času je mlada Constance začela sanjati o igralski karieri, čeprav je sama pogosto priznala, da ni bila nikoli zaljubljena v slavo – privlačil jo je predvsem svet domišljije in beg iz vsakdanjosti, ki ga je film ponujal.

Njeno otroštvo je bilo temelj, na katerem se je pozneje zgradila njena filmska persona – lepota z žalostjo v očeh, tih izraz, ki je bil hkrati vabljiv in nedosegljiv. Vse, kar je kasneje občinstvo prepoznalo kot »skrivnostno«, je bilo v resnici odsev deklice, ki nikoli ni povsem našla svojega doma.

Profimedia
Veronica Lake in Alan Ladd v kultnem noiru Ta pištola za najem (1942).

Prvi koraki v Hollywoodu

Proti koncu tridesetih let se je družina preselila na Beverly Hills, kjer je Constance kmalu prišla v stik s svetom filma. Njena mati je verjela, da bi lahko postala igralka, in jo začela predstavljati agentom, ki so v njej videli obetavno mlado lepotico z nenavadno umirjeno prezenco. Prve manjše vloge je dobila pod imenom Constance Keane, v filmih, ki so jih danes skoraj pozabili – Sorority House (1939), Vse ženske imajo skrivnosti (All Women Have Secrets, 1939) in 40 mater (Forty Little Mothers, 1940).

Njena prva večja priložnost je prišla, ko jo je opazil producent iz studia Paramount Pictures. Tam so takoj prepoznali, da ima v sebi »nekaj drugačnega« – nekaj, česar se ni dalo natrenirati. Paramount je iskal novo zvezdo, ki bi zapolnila praznino po Carole Lombard in Madeleine Carroll, in Constance je s svojo kombinacijo elegance in skrivnostnosti padla ravno na to mesto.

Studio ji je predlagal novo ime – Veronica Lake. Veronica naj bi zvenelo prefinjeno, Lake (jezero) pa naj bi odražalo njen miren, hipnotičen pogled. Sama se nad spremembo ni pretirano pritoževala; sprejela jo je z enako hladno distanco, kot bo pozneje sprejemala številne druge odločitve, ki jih bodo v njenem imenu sprejemali drugi.

Prve vloge še niso bile prelomne, a kamera jo je oboževala. Režiserji so ugotovili, da ima obraz, ki govori brez besed. Njena tiha, skoraj melanholična navzočnost je že nakazovala, da bi lahko nekoč postala popolna »femme fatale« – ženska, ki ne potrebuje veliko dialoga, da prevzame kader.

Paramount Pictures
Promocijska slika za film Želel sem krila (1941)

Zvezdniški preboj

Leto 1941 je prineslo trenutek, ko se je Veronica Lake iz obetavne statistke spremenila v pravo senzacijo. Film Želel sem krila (I Wanted Wings, 1941), ki ga je režiral Mitchell Leisen, sprva ni bil zamišljen kot njen veliki projekt – v ospredju je bila zgodba o ameriških pilotih, toda ko se je na platnu pojavila Veronica, je kamera preprosto obstala na njej. V eni sami sceni, ko je pogledala čez ramo in ji je pramen las rahlo padel čez desno oko, se je rodila legenda.

Ta naključni trenutek – posledica preproste frizerske napake med snemanjem – je postal njen zaščitni znak. Hollywoodski novinarji so čez noč začeli govoriti o t. i. »peek-a-boo looku«, frizuri, ki je skrivala eno oko in razkrivala ravno toliko skrivnosti, da je občinstvo želelo še več. Veronica je v hipu postala nova ljubljenka studia Paramount in med ženskami povzročila pravi val posnemanja.

Nadzor in sramežljivost

Studio jo je hitro vključil v vrsto naslednjih projektov, v katerih so izkoriščali njeno hladno lepoto in skrivnostni izraz. Čeprav je bila na platnu videti kot utelešenje nadzora, je bila Veronica v resnici negotova in sramežljiva. Kolegi so se spominjali, da se je na snemanjih umikala v tišino in da je kamera edina, s katero se je zares znala sporazumevati.

Profimedia
1942 je s Fredricom Marchom posnela tudi komedijo Moja žena je čarovnica.

Njena prepoznavnost je rasla z vsako vlogo, dokler ni Paramount začel vanjo vlagati kot v svojo novo zvezdo. Veronica Lake je bila v dveh letih iz anonimne statistke povzdignjena med najbolj prepoznavne obraze Amerike. In ko jo je režiser René Clair izbral za čarovnico Jennifer v nadrealistični romantični komediji Moja žena je čarovnica (I Married a Witch, 1942), je postala več kot le obraz – postala je mit.

Kraljica film noir

Po uspehu vtej komediji se je Veronica Lake znašla v samem središču hollywoodske norije po filmih noir – zgodbah o ciničnih detektivih, nevarnih ženskah in senčnih ulicah, kjer so se prepletali zločin, strast in usoda. Studio Paramount je v njej videl popolno femme fatale, hladno in skrivnostno, z obrazom, ki bi lahko hkrati ljubkoval in ubijal.

Največji preboj je doživela leta 1942, ko je nastopila ob Alanu Laddu v filmu Ta pištola za najem (This Gun for Hire). Kemija med njima je bila takojšnja – on, nizkorasli, tihi morilec z mehkim srcem, ona, elegantna pevka z dvojnim življenjem. Njuna kombinacija je hipnotizirala občinstvo, zato ju je Paramount povezal še v dveh uspešnicah - Stekleni ključ (The Glass Key, 1942) in Modra dalija (The Blue Dahlia, 1946).

Profimedia
Plakat za film Sullivanova popotovanja (1941) z Veronico Lake in Joelom McCrea v glavnih vlogah.

Mali in velika

Z Alanom Laddom sta postala eden najbolj priljubljenih parov štiridesetih let. Njuna višinska razlika – Ladd je bil precej nižji – je celo pripeljala do tega, da so Veronici med snemanjem pogosto naročili, naj stoji nekoliko nižje ali pa so dali Ladda celo na stopničko, da bi razlika na ekranu izginila. A kar je resnično prevzelo občinstvo, ni bila tehnika, temveč energija med njima: iskra med nežnostjo in nevarnostjo.

V teh filmih je Veronica Lake utelešala žensko, ki je v tistem času postala simbol nove dobe – samozavestno, neodvisno, a hkrati ujeto v moški svet. Bila je idealna noir junakinja, ledena na površju, z neizrečenim viharjem v očeh. Kritiki so jo imenovali »hladna vročina Hollywooda«, kar je bil popoln opis za igralko, ki je znala s pogledom povedati več kot mnogi z monologi.

Kaos za kulisami glamurja

Medtem ko je občinstvo oboževalo njeno skrivnostno eleganco, je bilo za kulisami vse prej kot bleščeče. Veronica Lake je imela enega od najtežjih značajev v Hollywoodu. Režiserji so se pritoževali, da je nepredvidljiva, da zamuja in da se z njo skoraj ne da sodelovati. V resnici se je že tedaj spopadala z duševnimi težavami, za katere ni nikoli prejela prave pomoči. Njeno vedenje, ki so ga mnogi razlagali kot ošabnost, je bilo pogosto posledica notranjega kaosa in negotovosti.

Profimedia
V filmu Peter Pan (1952) je pokazala čisto drugačen obraz in podobo.

Paramount je medtem gradil njen mit z železno roko. Vsak njen javni nastop, vsaka fotografija in vsak intervju so bili nadzorovani do zadnje podrobnosti. Od nje so pričakovali, da bo vedno videti popolna – frizura na mestu, nasmeh miren, pogled skrivnosten. Sama je večkrat dejala, da jo je življenje v studijski »zlati kletki« dušilo. Ni marala družabnih dogodkov, slavnostnih premier in bleščic. Najraje je bila sama, stran od kamer, kar pa je hollywoodski PR stroj postavilo pred velike težave.

V tistem času je začela piti – sprva malo, da bi se sprostila, potem pa vedno več, da bi zdržala pritisk. Alkohol je postal njen tihi spremljevalec, ki ji je pomagal skozi snemalne dneve in ji ponoči kradel spanec. Kolegi igralci so jo opisovali kot neverjetno profesionalno, ko je kamera tekla, a odmaknjeno in otožno, ko so se luči ugasnile.

Veronica Lake je postajala ujetnica lastne podobe. Svet jo je videl kot popolno, skrivnostno žensko, sama pa je čutila, da izgublja stik z realnostjo. Ironično – prav v času, ko je postala najbolj bleščeča zvezda Paramounta, se je začela tudi njena pot navzdol.

Ljubezni, zakoni in razočaranja

Čeprav je Veronica Lake na platnu delovala kot neomajna boginja, je bilo njeno zasebno življenje polno zlomov. Prvič se je poročila še pred svojim velikim prebojem, z umetnikom Johnom S. Detliejem, s katerim je imela sina, a zakon ni zdržal. Slava, alkohol in Veronicin nepredvidljiv značaj so bili prevelika kombinacija. Po ločitvi leta 1943 se je hitro ponovno poročila, tokrat z režiserjem Andréjem de Tothom, znanim po filmih Hiša iz voska (1953) in drugih uspešnicah. Z njim je imela tri otroke, vendar tudi ta zakon ni preživel pritiskov in osebnih sporov.

Profimedia
Tretji film z Laddom je bil Modra Dalija (1946).

Veronica je bila po besedah prijateljev nenehno razpeta med potrebo po bližini in željo po samoti. Imela je izreden čar, a tudi sposobnost, da se v hipu zapre vase. Njena razmerja so bila burna, polna ljubosumja in čustvenih izbruhov. Hollywoodske revije so se naslajale nad njenimi spori in ločitvami, studio pa je poskušal škandale prikrivati, dokler je šlo. 1951 je davčna zaradi dolgov zarubila njuno hišo, napetosti med njima so bile vedno večje, razglasila sta bankrot in Veronica Lake se je sama odselila v New York.

Po ločitvi od de Totha leta 1952 je njeno življenje začelo drseti v razpad. . Alkohol je postal stalnica, včasih je izgubljala nadzor celo na snemanjih. Kljub temu je imela trenutke jasnosti, ko je iskreno priznala, da si je želela preprosto življenje, a ni znala več izstopiti iz začaranega kroga slave in samouničenja.

Z vsakim propadlim razmerjem je Veronica postajala bolj osamljena, bolj odrezana od sveta, ki jo je nekoč postavil na piedestal. Bila je eden tistih primerov, ko se zvezda nikoli zares ne navadi teme – a jo vseeno privlači.

Senca druge svetovne vojne

V času druge svetovne vojne je Veronica Lake dosegla vrhunec svoje slave. Njena podoba je krasila naslovnice revij, vojaške plakate in stotine t. i. pin-up koledarjev, ki so jih ameriški vojaki nosili v kovčkih in obešali v barakah. Postala je simbol domotožja in idealizirane lepote – ledena boginja, ki je hkrati poosebljala toplino doma in sanje o svetu, ki čaka po koncu vojne.

Profimedia
Z Alanom Laddom sta imela tako kemijo, da sta skupaj posnela kar tri filme, 1942 je nastal še

Toda ironija je hotela, da je njena znamenita frizura, tisti zapeljivi pramen las čez eno oko, postala tudi vir resničnih težav. Ženske po vsej Ameriki so jo začele množično posnemati – vključno s tovarniškimi delavkami, ki so delale na strojnem orodju. Število nesreč zaradi las, ki so se ujeli v stroje, je naraslo do te mere, da je ameriško vojno ministrstvo prosilo Paramount, naj Veronico pozove k spremembi pričeske.

Brez pramena ni Veronice

Zvezdnica je na poziv dejansko odgovorila: v javnosti se je pojavila z lasmi spetimi nazaj in v posebnem filmskem posnetku poslala ženskam sporočilo, naj posnemajo »varnejši slog«. Toda ta poteza je imela nepričakovane posledice – ko je spremenila frizuro, je spremenila tudi svojo podobo. Brez tistega značilnega pramena je Veronica Lake izgubila del mistike, zaradi katere je občinstvo oboževalo njen lik.

Čeprav je med vojno nastopala tudi v več filmih z domoljubnimi temami, je bil to začetek postopnega konca njenega mitskega statusa. Svet, ki se je med vojno spreminjal, ni več potreboval boginj iz dima in senc, temveč drugačne junakinje. Veronica, ki je s svojo podobo definirala sanje generacije, je bila nenadoma ujeta v času – in sama.

Izginotje z velikih platen

Po letu 1946 je začela kariera Veronice Lake hitro bledeti. Vojna se je končala, Hollywood je iskal nove obraze, občinstvo pa je želelo vedrejše zgodbe in drugačne junakinje. Veronica je za številne studijske šefe postala »težavna«, za gledalce pa preveč povezana z mračnim svetom noir filmov. Njena lepota je bila še vedno osupljiva, a svet se je premaknil naprej.

Po filmu Modra dalija se je začela njena pot navzdol. Paramount ji ni podaljšal pogodbe, druge velike produkcijske hiše pa so se ji izogibale. Alkohol in osebne težave so postajali vse očitnejši. V petdesetih letih je posnela le še nekaj nepomembnih filmov, med drugim nizkoproračunski Utrdba (Stronghold, 1951), a čar je bil izginil. Njene nastope so spremljale govorice o pijančevanju, zamuja­nju in težavah na setu.

Profimedia
1970 posneti film Mesena pojedina je bil njen zadnji.

Veronica se je trudila vrniti na sceno, a Hollywood je bil neusmiljen do tistih, ki so enkrat prestopili na temno stran. Poskušala je nastopati v gledališču in na televiziji, toda brez pravega uspeha. Po razvezi z Andréjem de Tothom in neuspešnih poskusih kariere v New Yorku je njeno finančno stanje postalo obupno. Leta 1959 je razglasila bankrot.

Še huje – začela je izgubljati stik z ljudmi, ki so jo nekoč poznali. Živela je v najetih sobicah, pogosto menjavala naslove in se vse bolj zapirala vase. Za svet je postala duh preteklosti, tisti obraz iz starih filmskih plakatov, ki ga je zamenjala nova generacija igralk.

Tako kot številni njeni kolegi iz dobe film noir je Veronica Lake postala simbol minljivosti Hollywooda – kraj, kjer si včeraj zvezda, danes pa opomba v zgodovini. Toda pri njej je bila ta ironija še posebej kruta, saj je njena legenda, čeprav že ugašajoča, nikoli zares izginila.

Zadnje dejanje

V šestdesetih letih je Veronica Lake živela življenje, ki je bilo daleč od glamurja, ki ga je nekoč predstavljala. Preselila se je v New York, kjer je občasno dobila kakšno manjšo gledališko vlogo, večino časa pa je preživljala v anonimnosti. Novinarji, ki so jo po naključju prepoznali v kakšnem baru ali na ulici, niso mogli verjeti, da je ta tiha, drobna ženska z utrujenim obrazom ista zvezda, ki je nekoč očarala ves svet.

V tistem obdobju je delala kot natakarica v majhnem hotelu blizu Greenwich Villaga. Njena prepoznavnost je bila paradoksalno hkrati prekletstvo in rešitev – nekateri so jo spoznali in bili osupli, drugi so jo pustili pri miru, kar ji je ustrezalo. Ko so jo vprašali, kako je mogoče, da nekdo, ki je zaslužil milijone, zdaj toči pivo za mizami, je mirno odgovorila: »To ni ponižanje. To je delo. In v njem sem dobra.«

Profimedia
Veronica Lake? Ne, Kim Basinger v Zaupno iz Los Angelesa (1997) z zelo jasno referenco.

Daleč stran od ponorelega sveta

V poznih šestdesetih je poskušala še enkrat najti svoj glas. Leta 1969 je izdala avtobiografijo z naslovom Veronica, v kateri je iskreno spregovorila o svojem vzponu in padcu, o ljubezni, alkoholizmu in svetu, ki žre svoje ikone. Knjiga je bila presenetljivo dobro sprejeta in Veronici za kratek čas vrnila nekaj pozornosti. Celo nastopila je v nekaj neodvisnih filmih, med drugim v B-filmu, Mesena pojedina (1970), grozljivki z očitno omejenim proračunom, ki pa je danes zanimiva predvsem zato, ker je to njeno zadnje filmsko delo.

Kljub tem poskusom ni nikoli zares pobegnila svoji preteklosti. Njeno zdravje se je slabšalo, jetra so ji odpovedovala, alkohol pa je postal neizogiben del vsakdana. Ko je v začetku sedemdesetih odšla na Florido, naj bi iskala mir, a ga ni več našla. Veronica Lake je umrla 7. julija 1973, stara komaj petdeset let, zaradi odpovedi jeter. Pokopali so jo skromno, brez hollywoodskega pompa, kakršnega bi si zaslužila.

Njeno življenje se je končalo tiho – a tako, kot ga je tudi živela: s pogledom, ki je vedno zadrževal več, kot je povedal.

Večna senca pod očesom

Ko je Veronica Lake umrla, se je zdelo, da je Hollywood skoraj pozabil nanjo. Njena smrt ni napolnila naslovnic, ni bilo velikih poklonov ali retrospektiv. Toda čas ima zanimiv način, kako vrača pozornost tistim, ki so bili nekoč prezrti. V osemdesetih letih so se filmski zgodovinarji začeli znova zanimati za obdobje film noir, in z njim se je vrnila tudi Veronica. Njeni filmi z Alanom Ladom so postali del študij filmske estetike, njen slog pa vir navdiha za številne režiserje in igralke.

Sodobni ustvarjalci, kot so Kim Basinger, Michelle Pfeiffer in Scarlett Johansson, so priznali, da je njena podoba vplivala na njihove like skrivnostnih žensk – hladnih, a ranljivih, oddaljenih, a hipnotičnih. V filmu Zaupno iz Los Angelesa (L.A. Confidential, 1997) je lik, ki ga igra Kim Basinger, neposreden poklon Veronici Lake – ženski, ki je postala poosebljena fantazija noir sveta.

Kathleen Ballard
Veronica Lake pred vhodom v Paramount Pictures leta 1971, dve leti pred njeno smrtjo.

Edinstvena pojava

Tudi modna industrija jo je ponovno odkrila. Njena »peek-a-boo« frizura se redno vrača na modne piste, fotografije pa krasijo knjige o klasični lepoti in slogu. V senci svojega očesa je Veronica Lake postala brezčasna – ne več le igralka, temveč simbol izgubljenega glamurja, ki ga današnji svet ne zna več ustvariti.

Ironično je prav tisti pramen las, ki je zaznamoval njeno kariero in ji morda celo uničil življenje, postal njeno večno znamenje. Veronica Lake je utelešala popolno protislovje: bila je ikona in izobčenka, angel in grešnica, senca in svetloba v enem.

In čeprav je njen konec tragičen, je v njem tudi nekaj pomirjujočega – spoznanje, da nekatere podobe nikoli ne izginejo. V vsakem zatemnjenem kadru, kjer ženska s tihim pogledom prevara usodo, je še vedno del Veronice Lake. In to je morda največji poklon, ki ga lahko prejme katera koli filmska legenda.

Revija Stop