Ko danes govorimo o legendah klasičnega Hollywooda, je med njimi eno ime, ki vedno izstopa – Greta Garbo. Švedska igralka, ki je iz Stockholma prišla v Ameriko v času nemega filma, je postala ena največjih zvezd tridesetih let, a hkrati najbolj skrivnostna in nedosegljiva osebnost svoje generacije. Na platnu je blestela z neponovljivo kombinacijo lepote, melanholije in dramatične prezence, v zasebnem življenju pa se je zavestno umaknila pred javnostjo in si ustvarila večni mit. Njena znamenita izjava »želim biti sama« je postala ne le filmski citat, ampak življenjski moto, ki je definiral njen odnos do slave in sveta.
Sirota s Švedske
Greta Lovisa Gustafsson, pozneje znana svetu kot Greta Garbo, se je rodila 18. septembra 1905 v Stockholmu v skromni delavski družini. Bila je najmlajša od treh otrok, njen oče Karl Alfred je delal kot pomivalec posode in kasneje kot delavec v tovarni, mati Anna pa je bila šivilja. Njeno otroštvo je bilo zaznamovano z revščino in boleznijo; ko je bila Greta stara štirinajst let, je njen oče umrl zaradi španske gripe, kar je družino pahnilo še v globljo stisko.
Že kot deklica je pokazala nagnjenje k introspektivnosti in ustvarjalnosti. Pogosto je govorila, da je bila bolj samotarske narave, da ni marala velikih družb, a se je rada izgubila v igri vlog in domišljiji. Pri petnajstih se je zaposlila kot pomočnica v frizerskem salonu, nato pa kot prodajalka v veleblagovnici PUB v Stockholmu. Prav tam so opazili njen fotogeničen obraz in jo vključili v reklame za kataloge in oglase, kar je bil njen prvi stik z javnim nastopanjem.
Njena želja po igri je kmalu prevladala. Leta 1922 se je vpisala na Kraljevo dramsko gledališko akademijo v Stockholmu, kjer je začela pridobivati formalno igralsko izobrazbo. Tam jo je opazil znani švedski režiser Mauritz Stiller, ki je postal njen mentor in najpomembnejša oseba pri oblikovanju njene kariere. On je bil tisti, ki ji je nadel umetniško ime Greta Garbo in ji pomagal iz skromne stockholmske prodajalke ustvariti zvezdo, pripravljeno za svetovno kariero.
Pot v Hollywood
Pravi začetek njene poti k svetovni slavi je bil povezan z režiserjem Mauritzem Stillerjem. Ko jo je opazil med študijem na dramski akademiji, jo je vključil v svoj film Saga o Gösti Berlingsu (1924), posnet po znamenitem romanu Selme Lagerlöf. Film je požel dober odziv, predvsem pa je pred kamero izpostavil mlado igralko s hipnotično prezenco. Stiller je v njej videl izjemen talent in prevzel vlogo mentorja, ki je odločilno vplival na njeno kariero.
Ko je Stiller kmalu zatem dobil ponudbo iz Hollywooda, je vztrajal, da mora z njim odpotovati tudi Garbo. Leta 1925 sta oba prispela v Združene države, kjer jo je studio Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) sprva obravnaval previdno – mlada Švedinja ni ustrezala klasičnim predstavam o ameriških filmskih zvezdah, a kmalu so prepoznali njen eksotični videz, melanholični izraz in poseben magnetizem.
Garbo je debitirala v filmu Hudournik (Torrent, 1926), kjer je takoj opozorila nase. Naslednja filma, Zapeljivka (The Temptress, 1926) in predvsem Meso in hudič (Flesh and the Devil, 1926), sta utrdila njen položaj. V slednjem je igrala ob Johnu Gilbertu, zvezdi tistega časa, s katerim je ustvarila enega najbolj vročih zaslonskih parov nemega filma. Njuna kemija je bila tako močna, da je prerasla tudi v resnično ljubezensko razmerje, o katerem so mediji poročali z neustavljivim zanimanjem.
S svojim nepozabnim obrazom, prepoznavnimi potezami in zmožnostjo, da je pred kamero izražala čustva brez besed, je Garbo v nekaj letih postala največja ženska zvezda MGM in ena najbolj iskanih igralk nemega Hollywooda. A največji preizkus jo je čakal šele ob prehodu v novo filmsko dobo – v zvočni film.
Greta Garbo govori!
Ob koncu dvajsetih let je Hollywood doživel največji pretres v svoji zgodovini – prihod zvočnega filma. Marsikatera velika zvezda nemega obdobja je propadla, ker njen glas ali naglas nista ustrezala novemu mediju, Greta Garbo pa je ta izziv spremenila v zmago.
Njen prvi zvočni film je bil Anna Christie (1930). MGM je premiero pospremil z oglaševalsko kampanjo, ki je temeljila na dveh besedah: »Garbo govori!«.
Občinstvo je komaj čakalo, da sliši glas skrivnostne igralke in film je postal velika uspešnica. Garbo je presenetila z globokim, rahlo melanholičnim glasom, ki se je popolnoma ujemal z njeno podobo. Za vlogo je bila nominirana za oskarja, a še pomembneje – dokazala je, da lahko uspešno prestopi iz nemega v zvočni film.
Sledila je serija novih uspešnic. Leta 1931 je zaigrala v Mata Hari, kjer je utelešala fatalno vohunko, in že leto kasneje v Grand Hotel, ki je postal eden največjih filmov desetletja. Njena interpretacija kraljice Kristine v filmu Kraljica Christina (Queen Christina, 1933) je spet pokazala njen razpon – od kraljevske hladnosti do intimne strasti.
Garbo je v teh letih postala ne le filmska igralka, temveč prava kulturna ikona. Njene fotografije so krasile naslovnice revij, njen slog oblačenja so posnemale ženske po vsem svetu, v Hollywoodu pa je dobila status »božanske Garbo«, skrivnostne dive, ki ni dajala intervjujev in se je redko pojavljala na javnih dogodkih. Prav ta distanca je še povečala njen mit in jo naredila za eno najbolj fascinantnih osebnosti tridesetih let.
Vrhunec kariere in kult osebnosti
V tridesetih letih je Greta Garbo dosegla vrhunec svoje kariere in se dokončno uveljavila kot ena največjih igralk v zgodovini filma. Med njenimi vlogami iz tega obdobja izstopa Kamelija (Camille, 1936), v kateri je zaigrala Marguerite Gautier, tragično junakinjo iz romana Alexandra Dumasa mlajšega. Film je bil izjemno uspešen, kritiki so Garbo razglasili za najboljšo igralko svojega časa, vloga pa ji je prinesla četrto nominacijo za oskarja. Njena interpretacija je bila polna melanholije, subtilnosti in tragične lepote, ki so postali njen zaščitni znak. A kljub nominacijam, Greta Garbo rednega oskarja ni dobila nikoli.
Leta 1939 je presenetila s povsem drugačnim pristopom v komediji Ninočka, kjer je prvič v karieri pokazala tudi smisel za humor. Reklamni slogan »Garbo se smeji!« je bil neposredna navezava na njen prebojni zvočni film, a hkrati odsev posebne priložnosti: skrivnostna, resna Garbo se je nasmehnila in dokazala, da je sposobna igrati tudi lahkotnejše vloge. Film je bil uspešnica, Garbo pa je še enkrat potrdila svojo vsestranskost.
A poleg filmskih dosežkov je v tem obdobju narasel tudi kult osebnosti, ki jo je obdajal. Znana je bila po tem, da je zavračala javne nastope, se izogibala intervjujem in strogo varovala svojo zasebnost. To je ustvarjalo avro skrivnostnosti, ki je samo še povečevala zanimanje zanjo. Njena slavna izjava »Želim biti sama« iz filma Grand Hotel je postala simbol njene osebnosti – zdelo se je, da jo je povzela bolje kot katera koli biografija.
Greta Garbo je tako v drugi polovici tridesetih let postala ne le igralka, temveč mit: simbol glamurja, umetnosti in skrivnosti, ki je zasenčila večino sodobnic.
Nenaden konec kariere
Po vrhuncu v tridesetih letih je bilo videti, da bo Greta Garbo ostala neomajna kraljica Hollywooda še dolgo. A zgodilo se je ravno nasprotno – njen konec je bil hiter in presenetljiv. Leta 1941 je posnela film Dvolična ženksa (Two-Faced Woman), kjer je igrala lahkotnejšo, romantično vlogo. Film so kritiki raztrgali, občinstvo pa ga ni sprejelo. Namesto glamurozne dive, ki je na platnu utelešala tragedijo in strast, so gledalci dobili bolj konvencionalno komedijo, ki ji preprosto ni ustrezala.
Garbo je neuspeh globoko prizadel. Čeprav je bila takrat stara komaj 36 let in bi lahko imela še dolgo kariero, se je odločila, da je z igranjem konec. Po koncu snemanja se je umaknila in nikoli več ni stopila pred filmsko kamero. Kljub številnim ponudbam – med drugim so jo v petdesetih in šestdesetih letih poskušali prepričati v vrnitev – je Garbo ostala zvesta svoji odločitvi.
Tako se je ena največjih igralskih karier zaključila skoraj čez noč. Nenadna odločitev je samo še poglobila njeno avro skrivnostnosti: oboževalci so ostali brez odgovorov, zakaj se je res umaknila, in vprašanja o njeni vrnitvi so ostala odprta vse do njene smrti. S tem pa je Garbo postala še večja legenda – igralka, ki je zapustila oder na vrhuncu, ne da bi dopustila, da bi čas načel njen mit.
Življenje v samoti
Po umiku iz Hollywooda se je Greta Garbo preselila v New York, kjer je živela preostanek življenja skoraj popolnoma odmaknjeno od javnosti. Nastanila se je v razkošnem stanovanju na Manhattnu in si ustvarila rutino, ki se je močno razlikovala od blišča in hrupa, ki sta zaznamovala njene hollywoodske dni.
Njeni dnevi so bili preprosti: dolgi sprehodi po Central Parku, obiski umetniških galerij, tiha druženja z ozkim krogom prijateljev. Čeprav je večino časa želela preživeti sama, so jo občasno obdajali slavni prijatelji, med njimi pisateljica Mercedes de Acosta, modna oblikovalka Valentina, pa tudi fotograf Cecil Beaton, ki je večkrat zapisal, da ga je Garbo navdihovala kot »najbolj popoln obraz stoletja«.
Redko je dovolila, da so jo ujeli novinarji ali paparaci, in tudi ko so nastale fotografije iz njenega zasebnega življenja, so samo še povečale njeno skrivnostno avro. Garbo ni nikoli dajala intervjujev, ne za časopise ne za televizijo. Čeprav je leta 1955 prejela oskarja za življenjsko delo, se prireditve ni udeležila – nagrado ji je akademija dostavila po pošti.
Svojo samoto je branila z enako odločnostjo, kot je nekoč branila svojo umetniško integriteto. Umaknila se je iz oči javnosti, a prav s tem je ustvarila mit: Greto Garbo, skrivnostno divo, ki je ostala zvesta sama sebi in nikoli ni dovolila, da bi jo hollywoodski mehanizem znova posrkal vase.
Zapuščina in vpliv
Greta Garbo je v zgodovino vstopila kot ena največjih igralk in hkrati kot ena najbolj skrivnostnih osebnosti filmskega sveta. Čeprav je njena kariera trajala razmeroma kratko – komaj petnajst let – je ustvarila galerijo vlog, ki so oblikovale standard igralske umetnosti. Njena sposobnost, da je s tihimi pogledi in subtilnimi gestami izrazila več kot mnogi s celimi monologi, je vplivala na generacije igralk, od Audrey Hepburn do Meryl Streep.
Garbo je bila tudi kulturna ikona. Njena podoba – bled obraz, melanholične oči, elegantna drža – je postala sinonim za filmski glamur zlate dobe Hollywooda. Modna industrija jo je posvojila kot večni vzor elegance, umetniki in fotografi pa so jo slavili kot »živo umetnino«. Andy Warhol je njeno podobo večkrat vključil v svoje serije portretov, kar priča o njenem trajnem vplivu na umetnost dvajsetega stoletja.
Čeprav je sama bežala pred javnostjo, je prav ta odmaknjenost ustvarila mit, ki presega film. Akademija ji je leta 1955 podelila oskarja za življenjsko delo, leta 1999 pa jo je Ameriški filmski inštitut uvrstil na peto mesto lestvice največjih igralk vseh časov.
Garbo je umrla leta 1990 v New Yorku, stara 84 let. Do konca je ostala zvesta svojemu življenjskemu kredu – zasebnosti, samoti in lastni poti, njena zapuščina pa še danes živi v filmih, ki so preživeli čas in v mitu o ženski, ki je bila hkrati najbolj občudovana in najbolj nedosegljiva zvezda, kar jih je Hollywood kdaj imel.
Božanska in nedosegljiva
V času, ko je Hollywood gradil svoje prve prave ikone, je ona izstopala kot nekdo, ki je znal na platnu odigrati najgloblje strasti, v življenju pa ostati nedosegljiv. Njena odločitev, da se umakne na vrhuncu slave, je bila drzna, a prav ta poteza jo je za vedno spremenila v legendo. Danes ostaja simbol glamurja in samote, diva, ki je svetu pokazala, da lahko človek pusti neizbrisen pečat – tudi če si resnično želi biti sam.