Revija stop
Film

Lepotica, ki je Hollywood ni znal zaščititi

Davorin Kristan
2. 11. 2025, 14.11
Posodobljeno: 2. 11. 2025, 14.39
Deli članek:

Gene Tierney je bila ena najlepših in najbolj občutljivih igralk klasične hollywoodske dobe, ikona filma noir in nepozabna Laura.

Profimedia
Gene Tierney je bila tiha lepotica štiridesetih, ki se ji je zgodila življenjska tragedija in jo spremenila.

Za glamurjem in nežno prezenco pa se je skrivala globoka osebna drama, zaznamovana z boleznijo, tragedijo in bojem za duševno zdravje v času, ko o tem ni govoril nihče.

Ko je Gene Tierney za 20th Century Fox v začetku štiridesetih stopila pred kamere, se je Hollywood nahajal v prelomnem trenutku. Druga svetovna vojna je spremenila dinamiko industrije, zvezdnice so dobivale nova, odločnejša mesta v filmih, občinstvo pa je iskalo kombinacijo eskapizma in psihološke globine. Tierney se je hitro dvignila nad oznake tipične studijske lepotice tistega časa. Visoka, z izrazito simetričnim obrazom, ostrimi zelenimi očmi in gibom, ki je nosil tako eleganco kot tiho napetost, je pritegnila pozornost producentov, režiserjev in publike.

Profimedia
Laura je izjemen film noir iz 1944 in njena najbolj znana vloga.

Skoraj zlata žlica

Gene Eliza Tierney se je rodila 19. novembra 1920 v Brooklynu v New Yorku, odraščala pa je v Westportu v Connecticutu v premožni družini, ki ji je omogočila zasebno šolanje na Miss Porter’s School. Zgodaj je kazala zanimanje za oder, prve profesionalne korake je naredila v gledališču na Broadwayu konec tridesetih let, kjer so jo opazili producenti in fotografi. Po kratkem spoznavanju z Warner Bros jo je pod svojo okrilje vzel 20th Century Fox in jo v začetku štiridesetih sistematično predstavil kot novo obraz studia.

Gene Tierney je v Hollywood prišla iz gledališča, kjer je njena prezenca hitro pritegnila pozornost – ne le zaradi videza, temveč zaradi načina, kako je držala oder. Pri 20th Century Fox so jo kmalu videli kot naslednjo eleganco studia, ki je potreboval svežo zvezdniško prezenco po uspehih Alice Faye in Betty Grable. Njen filmski debi je prišel leta 1940, sprva v manjših vlogah, potem pa v filmih, kjer je kamera vedno pogosteje ostajala na njenem obrazu.

Profimedia
Iz komične elegance Ernsta Lubitscha izstopa Gene Tierney kot prefinjena partnerka Dona Amecheja v filmu Heaven Can Wait (1943), subtilni satiri o življenju, ljubezni in minljivosti v pozlačenem svetu ameriške družbe.

Veliki načrti

Pri Foxu so jo gradili z jasnim načrtom. Najprej zgodovinske in romantične vloge, nato kompleksnejši materiali. Film Raj (Heaven Can Wait, 1943) je bil prva pomembna stopnica – Ernst Lubitsch je v njej prepoznal mirno intenzivnost, redko kombinacijo miline in drže, ki jo kamera ni samo ujela, ampak ji je sledila. Tudi kritika je začela opažati, da pod popolno površino obstaja dramatski potencial.

Tierney je sodelovala z vrhunskimi režiserji in partnerji tistega časa, vendar ni nikoli izžarevala hollywoodske agresivnosti ali koketnega sijaja, ki je zaznamoval marsikatero igralko studijskega sistema. Njena prezenca je bila drugačna – hladnejša, bolj notranja, kot bi nosila svoje misli s sabo v kader. To jo je razlikovalo, hkrati pa postavljalo v kategorijo igralk, ki so se morale dokazovati dlje, ker niso bile zgrajene na energiji, ampak na nadzorovani tišini.

Do sredine štiridesetih se je že uveljavila kot ena glavnih igralk studia, njeno ime pa se je začelo povezovati s filmi, ki so nosili več psihološke globine kot običajna hollywoodska melodrama. Naslednji korak ni bil samo uspeh, ampak trenutek, ko je postala simbol obdobja.

Profimedia
Gene Tierney in Cornel Wilde v filmu Zapusti jo nebesom (Leave Her to Heaven, 1945), mračni technicolor melodrami o ženski, katere ljubosumje in obsedenost z nadzorom uničita vse okoli nje.

Laura in ikonski trenutek

Leta 1944 je Gene Tierney stopila v vlogo, ki jo je postavila med nesmrtne obraze klasičnega Hollywooda. Film Laura, v režiji Otta Premingerja, ni bil zasnovan kot velika zvezdniška platforma, vendar je prav Tierney s svojo igralsko subtilnostjo in enigmatično prezenco ustvarila lik, ki je presegel žanr in čas. Gre za elegantni film noir o detektivu, ki preiskuje domnevni umor mlade ženske in se postopoma zaljubi v njeno podobo ter mit, ki ga je ustvarila družba okoli nje. Laura Hunt ni bila tipična femme fatale; bila je personifikacija ideala, projekcija moških želja in obenem samostojen, inteligenten lik, ki je v ospredje postavil vprašanje identitete v svetu iluzij.

Film je statičen v ritmu, a napet v tonu — in prav Tierney je tista, ki ga drži skupaj. Njena tiha mimika, odmerjene reakcije in hladna eleganca so ustvarile učinek, ki ga je kritika tedaj opisovala kot magnetno napetost. Laura je do danes eden izmed ključnih naslovov filma noir in Tierneyjina interpretacija je prispevala k redefiniciji ženske vloge v žanru: manj fatalna zapeljivka, bolj kompleksna figura, ujetnica percepcij drugih.

Profimedia
Gene Tierney in Tyrone Power v filmu The Razor’s Edge (1946), drami po romanu W. Somerseta Maughama o vojaku, ki po prvi svetovni vojni išče duhovni smisel, medtem ko svet okoli njega ostaja ujet v ambicije in iluzije družbenega uspeha.

Uspeh filma je Gene postavil v prvo vrsto dramatičnih igralk studijske ere, ne kot eksplozivno osebnost, temveč kot enega najtišjih, a najbolj discipliniranih glasov hollywoodske introspekcije. Sledil je Zapusti jo nebesom (Leave Her to Heaven, 1945), psihološka melodrama, v kateri Gene Tierney odigra hladno posesivno žensko, ki ljubosumje in obsesijo pretvori v uničujoča dejanja. Film združi bleščečo technicolor estetiko z mračno zgodbo o nadzoru, manipulaciji in čustveni odtujenosti. Film ji je prinesel nominacijo za oskarja in dokončno potrdil, da je sposobna voditi film sama. A že v tem obdobju je bilo v njenem življenju prisotno tisto, kar je industrija takrat skrbno skrivala — osebna tragedija, ki bo kmalu presegla umetniške dosežke in jo potisnila v notranji boj.

Slava in osebna cena

Ko je Gene Tierney po Lauri in Leave Her to Heaven postala eno najprepoznavnejših imen Foxovega repertoarja, je bila navzven primer glamurja studijske dobe. Njena podoba je polnila revije, studijski fotografi so gradili njeno prefinjeno avro, promocijske ture in dogodki pa so bili del vsakdana, ki ga je hollywoodska publika pričakovala od velike zvezde. Toda Gene nikoli ni bila tip osebnosti, ki bi uživala v pozornosti. Njen značaj je bil introvertiran, občutljiv, bolj nagnjen k tišini kot salonskim pogovorom in studijskim ritualom.

20th Century Fox jo je postavil v vloge, ki so poudarjale njeno lepoto in eleganco, vendar je sama pogosto želela bolj zahtevne, večplastne like. Hollywood štiridesetih sicer ni bil brez dramatičnih vlog za ženske, vendar so bile meje jasne: zunanja popolnost je bila obveza, vsaka čustvena ranljivost pa dobrodošla le na ekranu, ne v življenju. Tierney je to napetost čutila zgodaj, a jo je sprejela kot ceno poklica.

Profimedia
Gene Tierney in Humphrey Bogart v filmu Leva roka Boga (The Left Hand of God, 1955), drami o skrivnostnem letalskem častniku, ki se skrije v odmaknjenem kitajskem misijonu in tam ob soočenju z odgovornostjo ter pripadnostjo najde zadnjo priložnost za odrešitev.

Visoka cena slave

V zasebnem življenju je njena pot postala težja. Poroka z oblikovalcem Olegom Cassinijem je bila začetek poglavja, v katerem sta se glamur in realnost ostro srečala. Fox je zvezi sprva nasprotoval, saj Cassini ni sodil v konservativni profil, ki ga je studio želel za svojo zvezdnico. Vojna leta, vojaki, ki so njeno sliko nosili v žepih kot simbol doma in idealizirane lepote, neprestana prisotnost medijskega pritiska — vse to je ustvarilo okvir, v katerem je slava postopoma izgubila svojo privlačnost.

Za Gene je rasel občutek, da svet okoli nje živi predstavo, medtem ko je ona plačevala visoko notranjo ceno. In ko je leta 1943 postala mati, se je zdelo, da se življenje premika v novo, bolj osebno fazo. A to poglavje je namesto sreče prineslo eno najhujših tragedij v zgodovini studijskega Hollywooda — in popolnoma spremenilo njen odnos do sveta, kariere in same sebe.

Tragedija materinstva

Leta 1943, na vrhuncu kariere in slave, je Gene Tierney rodila hčer Dario. Če bi šlo za filmski scenarij, bi bil to trenutek popolne sreče, toda resničnost je ubrala drugačno pot. Med nosečnostjo je Gene na eni izmed zvezdniških dobrodelnih prireditev prišla v stik z oboževalko, ki je kljub karanteni pobegnila iz bolnišnice, da bi jo videla in se z njo rokovala. Oboževalka je imela ošpice. Tierney se je okužila in zbolela in čeprav se je fizično pozdravila, je okužba v nosečnosti pustila neizbrisen pečat.

Njena hči se je rodila z resnimi zdravstvenimi težavami: gluhostjo, delno slepoto in hudimi duševnimi motnjami. Daria je vse življenje ostala v posebnem negovalnem domu. Gene je to nosila kot stalno in globoko rano, prepričana, da je razočarala svojo hčer in sebe kot mater. Zdravniki in studio so jo skušali pomiriti, toda krivda, ki jo je čutila, je postala tihi spremljevalec vseh naslednjih let.

Profimedia
Gene Tierney in Richard Conte v filmu Vrtinec (Whirlpool, 1950), noir psihološkem trilerju o elegantni ženski, ki pade pod vpliv manipulativnega hipnotizerja, kar sproži verigo sumničenj, zločina in dvoma v lastno resničnost.

V času, ko duševno zdravje ni bilo tema, o kateri bi govoril Hollywood, je Gene svojo bolečino nosila tiho. V vlogah je delovala hladno kontrolirano, v zasebnosti pa se je počasi krhala. Perfekcija, ki so jo studii postavili kot ideal, je postala kontrast z resničnostjo, ki je je ni bilo mogoče poravnati. Mnogi so občudovali njeno eleganco, ne da bi vedeli, da pod njo poteka stalni notranji boj.

Ta tragedija je bila prelomnica. Ne nenadna eksplozija, ampak dolg odmev, ki se je vračal v valovih. Gene Tierney je še naprej snemala, še naprej dobivala zahtevne in odmevne vloge, toda od tega trenutka naprej je vsaka uspešna premiera nosila s sabo tudi senco — vedela je, da najsvetlejši trenutki na platnu ne morejo osvetliti tistega, kar je ostalo v temi.

Boj z duševno boleznijo

Po rojstvu Darie je Gene Tierney še nekaj let vztrajala v ritmu hollywoodskega življenja, vendar je napetost med profesionalno podobo in notranjim stanjem postajala vse večja. V zakonu s Cassinijem se je 1948 rodila še druga hči, Christina, z Olegom Cassinijem pa sta se ločila leta 1952. V poznih štiridesetih in zgodnjih petdesetih je začela opažati pogoste napade tesnobe, težave s spanjem, obdobja globoke žalosti in občutek izčrpanosti, ki ga takrat niso znali definirati. Za igralko, ki je simbolizirala mirno eleganco, je bila ta nevidna razpoka posebej ostra.

Hollywood ni bil prostor, kjer bi duševne stiske dobile prostor sočutja ali razumevanja. Studio sistem je pričakoval perfekcijo, mediji pa niso poznali sočnih naslovnic o osebnih težavah — tiste teme so se preprosto zadrževale v ozadju, po potrebi utišale in zamolčale. Gene se je večkrat poskušala vrniti pred kamero, vendar so obremenitve snemanj povzročile ponovne zlome. Leta 1955 je bila sprejeta na zdravljenje, kmalu pa tudi na psihiatrično kliniko Menninger v Kansasu, eno najuglednejših ustanov tistega časa.

Profimedia
Promocijska slika studia Fox iz 1945: za mnoge je bila ena najlepših igralk, kar jih je bilo.

»Nekatere ženske verjamejo, da je najboljše zdravilo za zlomljeno srce nova ljubezen. Sama mislim, da dober psihiater naredi več kot nov moški.«

Vse gre v napačno smer

Zdravljenje je vključevalo elektrokonvulzivno terapijo, takrat pogosto izbrano metodo, ki pa je pustila trajne posledice. Gene je o tem kasneje govorila odkrito — izgubila je spomine na posamezna obdobja, čutila je posledice na svoji identiteti in se spraševala, ali bi drugačna podpora lahko preprečila tako težko pot. V letih zdravljenja je večkrat zbežala, enkrat se je celo poskušala vrniti domov peš, kar je postalo medijsko znano, a takrat le kot anekdota, ne kot opozorilo na stanje človeka v stiski.

Njena avtobiografija Self-Portrait iz leta 1979 je bila med prvimi knjigami hollywoodske zvezdnice, ki je odkrito spregovorila o depresiji, hospitalizaciji in psihiatričnem zdravljenju. To ni bil poskus senzacionalizma, temveč miren, trezen zapis nekoga, ki je razumel, da je življenje več kot bleščeči trenutki na platnu. V času, ko je stigma duševne bolezni še vedno prevladovala, je Gene pokazala pogum, ki ga kamera ni mogla zajeti: pogum priznati ranljivost in jo sprejeti kot del svoje poti.

Poznejša leta in tihi umik

Po vrsti hospitalizacij in poskusih vrnitve v filmski ritem je Gene Tierney v drugi polovici petdesetih let sprejela odločitev, ki jo je redko sprejela kakšna hollywoodska zvezda njenega ranga: umaknila se je. Ni bilo velikih tiskovnih izjav ali dramatičnega odhoda, temveč tiha, premišljena poteza nekoga, ki je vedel, da zdravje in notranji mir ne moreta tekmovati z industrijo, ki je gradila na iluzijah in neskončni pripravljenosti na žrtvovanje osebnega življenja.

Profimedia
Režiser Henry Hathaway, Gene Tierney in Gary Cooper na snemanju filma Sundown (1941); gre za vojno dramo o britanskem oporišču v vzhodni Afriki med drugo svetovno vojno, kjer skrivnostna tujka postane ključna v boju proti sovražni sabotaži in lokalnim spletkam.

Kljub temu se Tierney ni popolnoma poslovila od umetnosti. V šestdesetih se je občasno vrnila na platno in televizijo; manjše vloge, kratki nastopi, večinoma projekti, ki so spoštovali njene zmožnosti in tempo. Leta 1960 se je poročila s teksaškim bogatašem Howardom Leejem in se preselila v Houston ter kasneje v Dallas. Življenje ji je postalo bolj umirjeno, ritmično in zasebno – daleč od žarometov in pritiskov studia.

»Obstajala sem v svetu, ki nikoli ni zares obstajal. V popolnem svetu filmske industrije – imela sem starše, moža in otroke, ki so me ljubili. Živela sem pravljico. Težava je bila v tem, da sem sanjala z odprtimi očmi.«

Ko je konec, naj bo konec

Čeprav je Hollywood še vedno cenil njen prispevek, je Gene sama postavljala meje. Redko je sprejemala intervjuje, še redkeje se je vračala med kamere. Več časa je posvetila družini, pisanju, družabnemu življenju v skromnih, nadzorovanih okvirih in aktivnostim, ki so ji vračale občutek normalnosti. Bolezen se ni nikoli zares umaknila, a je z leti našla način sobivanja z njo.

Njena zadnja večja javna poteza je bila prav knjiga Self-Portrait – iskrena, hladno jasna in brez senzacionalizma. Ko je 1991 Gene Tierney umrla v Houstonu, ni bila pozabljena. Ni bila več mit z naslovnic, temveč figura spoštovanja: igralka, ki je presegla stereotipe lepote, ženska, ki se je spopadla z boleznijo v času, ko o tem nihče ni govoril, in človek, ki je svojo kariero raje zaključil sam, kot da bi ga dokončno zlomil svet, ki ga je nekoč osvetljeval.

Profimedia
Gene Tierney 1949 s svojo drugo hčerko, 10-mesečno Christino, na ladji iz Southamptona v ZDA, potem ko je končala snemanje filma Noč in mesto.

Nesrečna lepotica

Gene Tierney je v zgodovini filma ostala zapisana kot redka kombinacija izjemne lepote in krhke, tihe globine. Njena prisotnost na platnu ni bila zgrajena na teatralnosti ali ukazu pozornosti, temveč na sposobnosti, da v popolnoma mirnem kadru prenese cel svet čustev. Laura, Leave Her to Heaven, Heaven Can Wait — to niso le filmi, temveč dokumenti obdobja, v katerem je kamera iskala obraze, ki bi nosili več kot dialog.

A njen legat presega kino dvorane. Gene Tierney je ena prvih velikih igralk, ki so odprto spregovorile o duševni bolezni, izgorelosti in pritiski industrije, ki pogosto slavi svoje ikone, dokler ne postanejo preveč človeške. V njenem slučaju glamur ni skril bolečine – postal je kontrast, ki ga čas danes bere bolj jasno kot kadarkoli.

Gene Tierney – 10 najpomembnejših filmov

  • Tobačna cesta (Tobacco Road, 1941)
  • Raj (Heaven Can Wait, 1943)
  • Laura (Laura, 1944)
  • Zapusti jo nebesom (Leave Her to Heaven, 1945)
  • Ostrina britvice (The Razor’s Edge, 1946)
  • Duh in gospa Muir (The Ghost and Mrs. Muir, 1947)
  • Večno očarana (Forever Amber, 1947)
  • Vrtinec (Whirlpool, 1950)
  • Tam, kjer se konča pločnik (Where the Sidewalk Ends, 1950)
  • Leva roka Boga (The Left Hand of God, 1955) 
Revija Stop